پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00002:20 - 1399/06/02

نیمی از رانندگان معتاد هستند/افزایش اعتیاد در بین زنان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: متاسفانه اعتیاد در اردبیل افزایش یافته اما در بین برخی اقشار افزایش آن قابل توجه است که مهمترین آن زنان هستند.

بهنام بهشتی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اردبیل، با اذعان به اینکه مواد مخدر در سه گروه نیرو زا، سستی زا و توهم زا دسته بندی می‌شوند، تصریح کرد: مصرف شیشه نیرو زا، مصرف تریاک، سستی زا و مصرف گل و حشیش توهم زا است.

بهنام بهشتی با ابراز تاسف از افزایش مصرف گل در اردبیل تاکید کرد: برخی مصرف کنندگان گمان می‌کنند مواد مخدر جدید وابستگی ایجاد نمی‌کند، این در حالی است که هر ماده مخدری می‌تواند هم جسم و هم روان فرد را به خود وابسته سازد.

افزایش اعتیاد در بین زنان

وی افزود: متاسفانه اعتیاد در اردبیل افزایش یافته اما در بین برخی اقشار افزایش آن قابل توجه است که مهمترین آن زنان هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل متذکر شد: در صورت اعتیاد یک مرد، مادر خانواده می‌تواند قوام زندگی را حفظ کند اما با اعتیاد زن، یک خانواده فرو می‌پاشد و تاثیرات سوء آن به مراتب بیشتر است.

بهشتی تاکید کرد: تا به امروز کمپ نگه داری بانوان در استان دایر نبود اما به دلیل ضرورت این کمپ احداث شده تا زنان معتاد به استان‌های دیگر ارجاع نشوند.

وی با ابراز تاسف از افزایش گرایش به قلیان و سیگار در بین بانوان تصریح کرد: مطابق مطالعات انجام شده سه عامل اعتیاد، خشونت و خیانت به ترتیب دلایل اصلی طلاق در اردبیل هستند.

برخی مردان، همسران خود را معتاد می‌کنند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل متذکر شد: نه تنها گرایش زنان به اعتیاد افزایش یافته بلکه متاسفانه در برخی خانواده‌ها، مردان همسران خود را معتاد می‌کنند.

به گفته بهشتی در پرونده‌ها مشاهده شده که مرد برای راحتی در مصرف مواد و ممانعت از اعتراض همسرش، او را به اعتیاد تشویق کرده و به این طریق به خود و به مواد مخدر وابسته می‌کند.

وی افزود: در صورتی که چنین خانواده‌ای تا حدودی توان اقتصادی داشته باشد در وهله نخست معضلات آن پوشیده می‌شود اما در صورتی که فقر هم حاکم باشد، سایر آسیب‌ها مشاهده می‌شود و خانواده معتاد برای تامین مواد حتی اسباب و لوازم خانه خود را می‌فروشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل طی این روند را زمینه ساز فروپاشی خانواده دانست و گفت: بارها مشاهده شده که فرد معتاد دست به خشونت زده است و خشونت به دنبال خود، خیانت را به همراه داشته است.

بهشتی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه معتاد متجاهر در سطح شهر اردبیل دیده نمی‌شود، گفت: با همکاری نهادها این موضوع را مدیریت کردیم اما نمی‌توان وجود خانه‌های تیمی در حاشیه شهرها را نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: دسترسی به مواد مخدر به ویژه در حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیر رسمی افزایش یافته است و به ویژه تبلیغات فضای مجازی به افزایش دسترسی دامن می‌زند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تاکید کرد: لازم است خانواده‌ها مراقب باشند. نیمی از خانواده ها بعد از گرفتار شدن فرزندشان به اعتیاد، به این موضوع پی می‌برند. فضای مجازی موجب شده تا گروه سنی کودک و نوجوان با انواع مواد مخدر آشنا شده و گاهی در دام سوداگران مرگ بیفتند.

وی افزود: گاهی ما شاهد تبلیغ انحرافی مواد مخدر هستیم از جمله اینکه گفته می‌شود مثلا این جنس از شیشه، گیاهی است و وابستگی ایجاد نمی‌کند که در حقیقت، کذب است و برای به دام انداختن افراد ناآگاه عنوان می‌شود.

بهشتی با تاکید به کاهش سن اعتیاد افزود: متاسفانه در بین پرونده‌ها معتاد ۱۶ ساله هم دیده می‌شود و با توجه به سختی ترک اعتیاد، لازم است خانواده‌ها با هوشیاری مراقب فرزندان خود باشند.

نیمی از رانندگان معتاد هستند

وی همچنین با ابراز تاسف از گستردگی اعتیاد در بین برخی اقشار اضافه کرد: به عنوان مثال مطابق مطالعاتی که در سطح کشور انجام شده، گرایش رانندگان به اعتیاد بالا است.

به گفته بهشتی در اردبیل نیز، نیمی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین معتاد به تریاک هستند و دلیل آن را بیدار ماندن به دلیل رانندگی‌های طولانی مدت عنوان می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تاکید کرد: به دلیل هوشیاری که در پی مصرف تریاک ایجاد می‌شود، مصرف این ماده مخدر در بین راننده‌ها افزایش یافته اما دریغ از اینکه وابستگی به آن غیر قابل انکار است.

وی با تاکید به اینکه اعتیاد شوخی بردار نیست و هر ماده مخدری اثرات سو بر جسم و روان فرد دارد، اضافه کرد: با افزایش تنوع مواد مخدر صنعتی مبارزه با اعتیاد سخت‌تر شده و لازم است تک تک آحاد جامعه خود را در این خصوص مسئول بداند.

بهشتی همچنین افزود: خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ آماده مشاوره در پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد است.

منبع: موج
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین